Barngymnastik

Här hittar ni inspiration för barngymnastikgrupper och barn- & vuxengrupper!

Träningen för barngymnastikgrupper ska vara varierad med enkla och lekfulla aktiviteter. Stort utrymme ska ges för utveckling av grundmotoriska färdigheter. Som tränare sätter vi barnet i centrum och berömmer ofta. Positiv förstärkning ökar barnets självkänsla och självförtroende. Barnen får mogna i egen takt och individuella olikheter välkomnas. Aktiviteterna är enkla och barnanpassade och samverkan mellan barnen uppmuntras. Tänk på att förklara tydligt och enkelt och upprätthåll klara rutiner kring träningarna på ett sådant sätt att barnen förstår varför och därför vill följa reglerna. All träning utgår från att det är viktigare att ha kul än att prestera.

Det viktigaste på träningen är att gymnasterna rör på sig och inte sitter still eller står i kö, så plocka fram många redskap och fyll hallen med dem. Det behöver inte vara avancerat för att det ska vara både nyttigt och roligt. En upp- och nedvänd bänk eller en bom att gå balansgång på, är till exempel en jättebra övning för yngre barn.

Ha roligt och lek! När barnen längtar till träningen och tänker på gymnastiken som veckans höjdpunkt, då har ni lyckats som tränare!

Grundmotoriska övningar att fokusera på:

  • Rulla
  • Hoppa
  • Springa
  • Åla
  • Krypa
  • Klättra
  • Stödja
  • Hänga
  • Balansera
  • Spänning i kroppen
  • Våga-övningar
  • Jämfota hopp
  • Landingsträning
  • Ljushopp
  • Katthopp

Man kan även börja lite lätt med lite mer gymnasikspecifika övningar. När det har gått några månader in på terminen och ni känner att barnen börjar bli mer redo. I vår övningshandbok hittar ni förövningar och beskrivningar till följande övningar.

Börja gärna att göra förövningar inför:
Handstående
Kullerbytta
Bakåtkullerbytta
Hjuling (när gymnasten kan handstående)

Dokument med inspiration och träningsupplägg

1. Tips på hur man tränar de grundmotoriska övningarna

2. Redskapsbanor

3. Styrka för barn 2-6 år

Inspiration