Trampett

Trampett är en av truppgymnastikens tre grenar. Vi tävling genomförs övningar på trampett och på trampett med hoppbord. 

Lägg mycket fokus på förövningar innan ni går vidare och gör volter på trampett. Mycket handlar om att gymnasten ska hitta spänning och fart, vilket är en förutsättning för att kunna göra volter på trampett. Gymnasten måste även behärska förövningar för raka trampetthopp och för träff i hoppredskap innan ni går vidare med att göra volter på trampett. Ni hittar förövningar för detta i vår övningshandbok. Den hittar ni HÄR. 

OBS! För att få göra fria rotationer på trampett under träningarna krävs att du som tränare har trampettlicens. 
För att få mer information om licensutbildningar kontaktar ni huvudtränaren i föreningen. 

När gymnasten ska gå vidare och göra svårare övningar så som volter med skruv eller dubbelvolter så är det viktigt att gymnasten har de förutsättningar som krävs för övningarna. Det är viktigt att du som tränare funderar på vilka förutsättningar som krävs eller vilka krav som övningen ställer. Det kan vara tekniska krav, krav på styrka, mentala förutsättningar, hastighet mm.

Löpteknik

  • Farten accelererar under 2/3 av ansatsen och bibehålls sista 1/3. Hur snabbt man springer är mycket avgörande.
  • Arbeta aktivt med armarna där armbågen ska ha en vinkel på 90 grader och för händerna i en rörelse liknande ”dricka vatten ur vattenflaskan”.

 

Inhopp/trampetträff

  • Efter sista steget/ i inhoppet intas en bakåtlutad position med vinkel i höften. Knäna är framför överkroppen. Under denna luftfärd förs armarna från höften framåt och uppåt. (Armdrag)
  • När duken träffas är armarna i ögonhöjd och benen raka. När duken är nedtryckt är hela kroppen rak och armarna pekar rakt uppåt. Armrörelsen har skett tillsammans med höftuträtning.
  1. Se upp för:
    Att armarna börjar vevas innan sista steget, vilket stör löpningen.
  2. Att armrörelsen påbörjas för sent så att gymnasten inte hinner upp med dom tills när trampetten är nedtryckt.

Voltfas

  • När trampetten börjar skicka upp den raka gymnasten krummar gymnasten för att få rotaion. Mycket krum ger mer rotation och mindre höjd.
  • Efter att trampetten lämnats intas önskad position för volten så snabbt som möjligt.
  • Gymnasten ska hinna blicka landningen i starten på volten.


Landningsfas

  • Fäst blicken på landningsbädden när möjlighet finns.
  • Landningen sker med axelbreda fötter, lätt vinkel i knän och höft och rak rygg. Armarna rakt framåt eller lite utåt vid behov att stoppa skruv.
 
 

Enkla volter med skruv

  • Ta reda på gymnastens effektivaste skruvhåll: Låt gymmnasten testa ett stillastående 360 hopp åt båda håll. Låt gymnasten göra kullerbytta med halvskruv. Kolla av vilket håll gymnasten föredrar att vända sig åt omedvetet.
  • Börja alltid med grupperad och pikerad volt med halv skruv för att öka sannolikheten att gymnasten väljer sitt effektivaste skruvhåll. (Vid sträckt halv kan vissa gymnaster välja att vrida åt sitt rondathåll istället vilket ofta skiljer sig.)
  • Grupperad och pikerad volt med halv skruv ska slås ut och skruvas med armarna nedåt.
    Sträckt halv och sträckt hel skruvas med händerna på låren.
  • Sträckt hel görs med tänket “halv-halv”. (Lägg på en halvskruv i slutet på sträckt volt med halv skruv för att göra en sträckt volt med hel skruv.)
  • Vid sträckt volt med 540 skruv eller mer läggs armarna vid bröstet. Denna skruven startas efter att trampetten lämnats genom att motsatt arm mot skruvhållet förs in till bröstet lite tidigare än den andra armen. (En vänsterskruvare tar in höger arm lite före vänster.) Se upp för tidiga skruvar. Viktigt att gymnasten står rak i trampetten.

Tips på stationer/teknikövningar